Algemene Voorwaarden CloudFactory B.V.
Laatste aanpassing: 24 oktober 2025
1. Definities
CloudFactory: de besloten vennootschap CloudFactory B.V., gevestigd in België, aanbieder van de hierna gedefinieerde Dienst.
Klant: elke rechtspersoon of onderneming die een Overeenkomst aangaat met CloudFactory voor afname van de Dienst (uitsluitend zakelijke klanten, geen consumenten).
Dienst: de online softwaredienst (Software-as-a-Service) die CloudFactory aanbiedt voor professioneel gebruik, met name gericht op foodtrucks en zorgprofessionals, inclusief eventuele webapplicaties, mobiele applicaties en RESTful API’s, onder de naam CloudFactory of als white label oplossing.
Overeenkomst: de overeenkomst tussen CloudFactory en Klant op grond waarvan CloudFactory de Dienst aan Klant levert (waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn).
SLA: een optionele Service Level Agreement waarin specifieke service-niveaus en garanties van de Dienst zijn vastgelegd, indien schriftelijk overeengekomen tegen meerkost.
Partijen: CloudFactory en Klant gezamenlijk (elk afzonderlijk “Partij”).
2. Toepassingsgebied
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, overeenkomsten en leveringen van CloudFactory met betrekking tot de Dienst, alsmede op alle gebruik van de Dienst door Klant. Eventuele algemene of bijzondere voorwaarden van Klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij CloudFactory deze schriftelijk heeft aanvaard. Het gebruik van de Dienst door Klant houdt in dat Klant deze Algemene Voorwaarden aanvaardt.
2.2 De Dienst en deze Algemene Voorwaarden zijn uitsluitend gericht op en van toepassing op zakelijke Klanten (B2B). Klant verklaart geen consument te zijn en de Dienst uitsluitend voor bedrijfs- of beroepsdoeleinden te gebruiken. Derhalve is enige wettelijke bescherming die uitsluitend voor consumenten geldt (zoals herroepingsrecht of verplichte proeftermijnen) niet van toepassing. Er geldt geen proefperiode of recht op annulering na het aangaan van de Overeenkomst buiten de hierna geregelde opzegmogelijkheden.
2.3 Afwijkingen van of aanvullingen op deze Algemene Voorwaarden zijn slechts bindend indien Partijen deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. In geval van strijdigheid tussen de bepalingen van een individuele schriftelijke Overeenkomst (of SLA) en deze Algemene Voorwaarden, prevaleren de bepalingen van die individuele Overeenkomst of SLA.
2.4 CloudFactory is gerechtigd deze Algemene Voorwaarden van tijd tot tijd te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen worden minimaal 30 dagen voor inwerkingtreding schriftelijk of per e-mail aan Klant bekendgemaakt. Indien Klant na die datum de Dienst blijft gebruiken zonder binnen die termijn bezwaar te maken, worden de wijzigingen geacht te zijn aanvaard door Klant.
3. Totstandkoming van de Overeenkomst
3.1 De Overeenkomst tussen CloudFactory en Klant komt tot stand op het moment dat (a) beide Partijen een schriftelijke overeenkomst of order(online) bevestiging ondertekenen, of (b) CloudFactory een door Klant geplaatste bestelling schriftelijk of per e-mail bevestigt, of (c) CloudFactory feitelijk begint met de levering van de Dienst op verzoek van Klant. In alle gevallen geldt dat deze Algemene Voorwaarden onderdeel uitmaken van de Overeenkomst.
3.2 Tenzij anders overeengekomen, vangt de Overeenkomst aan op de datum van activatie van de Dienst voor Klant. CloudFactory kan aan de totstandkoming van de Overeenkomst of de activatie van de Dienst nadere voorwaarden stellen, zoals het verstrekken van (bedrijfs)informatie door Klant, identificatie van de tekenbevoegde of vooruitbetaling van (een deel van) de verschuldigde vergoeding.
3.3 Indien CloudFactory op verzoek van Klant al handelingen verricht in het kader van de levering van de Dienst voordat een schriftelijke ondertekende overeenkomst tot stand is gekomen, dan worden alle verrichte handelingen geacht te zijn uitgevoerd onder toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden.
4. SaaS-Dienstverlening door CloudFactory
4.1 CloudFactory zal de Dienst verlenen via internet als een cloudoplossing (SaaS). De Dienst betreft een online platform met bijbehorende software waarmee Klant toepassingen kan gebruiken voor zijn bedrijfsvoering (bijvoorbeeld planning, administratie en andere functionaliteiten relevant voor foodtruck-exploitanten en zorgprofessionals). Klant krijgt toegang tot de Dienst via een webinterface en/of API. De specifieke functionaliteiten en capaciteiten van de Dienst kunnen door CloudFactory worden omschreven in een offerte, productbeschrijving of SLA, of op de CloudFactory website.
4.2 CloudFactory spant zich in om de Dienst kwalitatief hoogwaardig en continu beschikbaar te houden. De Dienst wordt geleverd “as a service”, wat inhoudt dat CloudFactory zorg draagt voor hosting, het technisch functioneren van de applicatie, en periodieke updates en verbeteringen. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen (bijvoorbeeld in een SLA), is CloudFactory vrij om de technische infrastructuur, hosting-partners of andere toeleveranciers voor de Dienst naar eigen inzicht te kiezen of te wijzigen.
4.3 CloudFactory heeft het recht om de inhoud en werking van de Dienst van tijd tot tijd te wijzigen, bijvoorbeeld door het uitrollen van nieuwe versies, functionaliteiten of bugfixes. Dergelijke wijzigingen kunnen worden doorgevoerd om de dienstverlening te verbeteren of te voldoen aan wettelijke vereisten. CloudFactory zal streven naar continuïteit van essentiële functionaliteiten en, waar redelijkerwijs mogelijk, Klant tijdig informeren over ingrijpende wijzigingen. Een wijziging die neerkomt op een wezenlijke beperking van de bestaande functionaliteit geeft Klant het recht de Overeenkomst te beëindigen met inachtneming van artikel 14.1, tenzij deze beperking noodzakelijk is om te voldoen aan wet- en regelgeving of om ernstige beveiligings- of operationele problemen op te lossen.
4.4 CloudFactory mag de Dienst (of onderdelen daarvan) tijdelijk buiten gebruik stellen voor onderhoud, updates of het verhelpen van storingen. Voorspelbaar onderhoud zal zoveel mogelijk buiten kantooruren plaatsvinden en vooraf aan Klant worden aangekondigd. Spoedeisende onderhoudswerkzaamheden (bijvoorbeeld ter voorkoming van misbruik of bij een beveiligingsincident) mogen te allen tijde plaatsvinden; CloudFactory zal dan zo spoedig mogelijk een mededeling aan Klant doen omtrent de aard en verwachte duur van de onderbreking.
5. Gebruik van de Dienst en Licentie
5.1 Gedurende de looptijd van de Overeenkomst verleent CloudFactory aan Klant het niet-exclusieve, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare recht om de Dienst te gebruiken voor de interne bedrijfsvoering van Klant, in overeenstemming met de Overeenkomst en deze Voorwaarden. Klant zal de Dienst en de bijbehorende API uitsluitend gebruiken zoals toegestaan krachtens deze Voorwaarden en de eventuele schriftelijke instructies of documentatie van CloudFactory. Alle rechten die niet uitdrukkelijk aan Klant worden verleend, zijn voorbehouden aan CloudFactory en/of haar licentiegevers.
5.2 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is Klant niet gerechtigd de Dienst aan te bieden aan of te gebruiken ten behoeve van derden. Klant mag de Dienst alleen gebruiken voor het verwerken van gegevens van zijn eigen organisatie en mag de Dienst niet doorleveren, verhuren, leasen, verkopen of op andere wijze ter beschikking stellen aan enige derde partij, behoudens voor zover schriftelijk overeengekomen (bijvoorbeeld in het kader van een toegestane white label samenwerking). Evenmin is het Klant toegestaan om derden op enigerlei wijze onbevoegd toegang tot de Dienst te verschaffen.
5.3 Het is Klant niet toegestaan de Dienst (of software of onderdelen daarvan) te kopiëren, te decompileren, na te bouwen (reverse engineering) of anderszins te trachten de broncode te achterhalen, behoudens voor zover dit op grond van dwingend recht is toegestaan. Evenmin mag Klant technische beveiligingsmaatregelen of beperkingen in de Dienst omzeilen of verwijderen. Bij overtreding van deze verplichtingen vervalt het recht van Klant op toegang tot de Dienst onmiddellijk, onverminderd de overige rechten van CloudFactory.
5.4 CloudFactory behoudt zich het recht voor technische maatregelen te treffen ter bescherming van de Dienst en de daarbij behorende software (bijvoorbeeld licentiesleutels, toegangsbeveiliging, rate limiting bij API-gebruik). Klant mag dergelijke beveiligingsmaatregelen niet verwijderen of ontwijken. Indien CloudFactory heeft voorzien in gebruikers- of toegangsrestricties (bijvoorbeeld aantal gebruikersaccounts, API-calls per minuut, geografische beperkingen of andere licentieparameters), zal Klant deze restricties in acht nemen.
6. Verplichtingen van Klant
6.1 Klant is verantwoordelijk voor het op juiste wijze gebruiken van de Dienst. Klant zal de Dienst uitsluitend gebruiken in overeenstemming met alle toepasselijke wet- en regelgeving, deze Algemene Voorwaarden en de redelijkerwijs door CloudFactory verstrekte instructies. Klant zal zich onthouden van elk onbehoorlijk of onrechtmatig gebruik van de Dienst. Hieronder valt onder meer dat Klant de Dienst niet zal gebruiken voor het versturen of opslaan van onrechtmatige content, het inbreuk maken op rechten van derden, het verspreiden van malware/virussen, of voor het schenden van privacywetgeving. Indien de Dienst functionaliteiten omvat waarmee content geüpload of verstuurd kan worden, is Klant verantwoordelijk dat dergelijke content geen verboden of schadelijke elementen bevat (zoals racistisch, gewelddadig of pornografisch materiaal).
6.2 Klant zorgt voor de benodigde hardware, software, verbindingen en randvoorwaarden om toegang te krijgen tot de Dienst (zoals een geschikte internetverbinding en up-to-date webbrowser of apparatuur). CloudFactory is niet verantwoordelijk voor voorzieningen aan de zijde van Klant. Klant is eveneens verantwoordelijk voor de correcte integratie van de Dienst met zijn eigen systemen en applicaties, bijvoorbeeld via de RESTful API, tenzij anders overeengekomen. Eventuele noodzakelijke interfaces met de systemen van Klant dienen door Klant beschikbaar te worden gesteld.
6.3 Klant dient alle redelijke maatregelen te treffen om de veiligheid van zijn systemen en gegevens te waarborgen bij het gebruik van de Dienst. Dit omvat onder meer het up-to-date houden van eigen beveiligingssoftware (zoals antivirus en firewalls) en het beveiligen van netwerkverbindingen. Voor zover de Dienst bepaalde veiligheidsopties of instellingen biedt, zal Klant deze adequaat configureren. Klant zal geen handelingen verrichten waarvan hij weet of zou moeten weten dat deze de veiligheid of beschikbaarheid van de Dienst in gevaar kunnen brengen.
6.4 Toegang tot de Dienst wordt verleend via persoonlijke accounts of API-sleutels met bijbehorende inloggegevens (gebruikersnaam, wachtwoord en/of token). Klant is verantwoordelijk voor het zorgvuldig beheren van de inloggegevens en het geheim houden daarvan. Inloggegevens zijn strikt persoonlijk of bedrijfsmatig gebonden en mogen niet met onbevoegden worden gedeeld. Klant zal CloudFactory onmiddellijk op de hoogte stellen bij vermoeden van misbruik, onbevoegd gebruik of verlies van inloggegevens of beveiligingsinbreuken. Alle handelingen die middels de accounts of inloggegevens van Klant plaatsvinden, worden geacht onder verantwoordelijkheid van Klant te zijn uitgevoerd.
6.5 Klant zal geen derden inschakelen of toegang geven tot de Dienst, behalve zoals toegestaan onder artikel 5.2 (bijvoorbeeld geautoriseerde eindgebruikers in het kader van een white label overeenkomst). Indien een dergelijke toestemming is gegeven, staat Klant er voor in dat deze derden zich houden aan dezelfde verplichtingen als in deze Algemene Voorwaarden, en Klant is volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor het gebruik van de Dienst door deze derden.
6.6 Klant vrijwaart CloudFactory voor alle schade, aanspraken van derden en kosten (inclusief redelijke juridische kosten) die voortvloeien uit een schending door Klant van deze Algemene Voorwaarden of uit onrechtmatig gebruik van de Dienst door Klant of door derden aan wie Klant de Dienst (al dan niet toegestaan) ter beschikking heeft gesteld. Deze vrijwaring geldt niet voor zover een aanspraak het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van CloudFactory.
7. White label en gebruik door derden
7.1 CloudFactory kan met bepaalde Klanten overeenkomen dat de Dienst als “white label” oplossing wordt geleverd. Dit houdt in dat Klant de Dienst onder eigen naam, huisstijl of merk kan aanbieden aan eindgebruikers (bijvoorbeeld Klant’s medewerkers of cliënten), waarbij CloudFactory op de achtergrond de technische dienstverlening verzorgt. Een dergelijke white label constructie is alleen toegestaan indien dit uitdrukkelijk en schriftelijk in de Overeenkomst of een aparte partnerovereenkomst is vastgelegd. Bij twijfel wordt aangenomen dat white label gebruik niet is toegestaan.
7.2 In geval van een toegestane white label samenwerking zal Klant duidelijk richting zijn eindgebruikers communiceren dat alle software en diensten “powered by CloudFactory” zijn of door CloudFactory worden geleverd, tenzij anders overeengekomen. CloudFactory blijft de eigenaar en leverancier van de Dienst en deze Algemene Voorwaarden blijven onverkort van toepassing tussen CloudFactory en Klant. Klant is niet gerechtigd om zonder schriftelijke toestemming van CloudFactory de herkomst van de software te verhullen of eigendomskenmerken (zoals copyrightvermeldingen) te verwijderen.
7.3 Klant die de Dienst in een white label constructie aanbiedt aan zijn eigen klanten/gebruikers, zal zelf zorgdragen voor eerstelijns support aan die eindgebruikers, behoudens andere afspraken in een SLA. Klant zal zijn eindgebruikers eveneens gebonden maken aan gebruiksvoorwaarden die in wezen niet minder strikt zijn dan deze Algemene Voorwaarden. Onverminderd enige directe contractuele relatie tussen CloudFactory en een eindgebruiker, geldt dat Klant volledig aansprakelijk blijft jegens CloudFactory voor alle handelingen van zijn eindgebruikers en voor de nakoming van de verplichtingen uit de Overeenkomst.
7.4 Indien eindgebruikers van Klant via het gebruik van de white label Dienst enige claim of vordering tegen CloudFactory instellen, zal Klant CloudFactory vrijwaren en schadeloosstellen voor alle kosten, schades en aansprakelijkheden die daaruit voortvloeien (voor zover deze niet reeds onder de vrijwaring van artikel 6.6 vallen).
8. Vergoeding en Betalingsvoorwaarden
8.1 Voor het gebruik van de Dienst is Klant de overeengekomen vergoeding verschuldigd. De hoogte van de vergoeding, de factureringsfrequentie (bijvoorbeeld maandelijks abonnementstarief) en de betaaltermijn worden vastgelegd in de Overeenkomst, een offerte of op de website van CloudFactory bij het aangaan van de Dienst. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, zijn alle prijzen exclusief btw en eventuele andere van overheidswege opgelegde heffingen.
8.2 CloudFactory zal de verschuldigde vergoedingen periodiek aan Klant in rekening brengen, bijvoorbeeld middels een (elektronische) factuur per maand, kwartaal of jaar zoals overeengekomen. Klant zal betalingen voldoen binnen de op de factuur vermelde betalingstermijn. Bij gebreke van een vermelde termijn geldt een uiterste betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum.
8.3 Indien Klant van mening is dat (een deel van) een factuur onjuist is, dient hij dit binnen de betalingstermijn schriftelijk aan CloudFactory te melden, onder opgaaf van redenen. Dit ontslaat Klant niet van zijn verplichting tot tijdige betaling van het onbetwiste deel van de factuur. Partijen treden zo spoedig mogelijk in overleg over het betwiste factuurdeel.
8.4 Bij niet-tijdige betaling is Klant, zonder nadere ingebrekestelling, van rechtswege in verzuim. In dat geval is CloudFactory gerechtigd om de wettelijke handelsrente in rekening te brengen over het openstaande bedrag vanaf de vervaldag tot de dag van volledige betaling. Daarnaast komen alle incassokosten (zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk) die CloudFactory moet maken om de vordering te incasseren, voor rekening van Klant. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend conform de toepasselijke wettelijke staffel.
8.5 Indien Klant na herinnering en ingebrekestelling nalatig blijft in betaling, mag CloudFactory de toegang tot de Dienst (gedeeltelijk) opschorten of beperken totdat volledige betaling is ontvangen, mits CloudFactory Klant vooraf heeft gewaarschuwd en een redelijke termijn (minimaal 14 dagen na herinnering) heeft gegund om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen. Opschorting of beperking van de Dienst laat de verplichting van Klant tot betaling van de openstaande en toekomstige termijnen onverlet.
8.6 CloudFactory behoudt zich het recht voor de tarieven voor de Dienst periodiek (bijvoorbeeld jaarlijks) aan te passen. Een prijsverhoging zal ten minste 30 dagen van tevoren schriftelijk of per e-mail aan Klant worden aangekondigd. Indien de prijsverhoging (exclusief inflatiecorrectie of wettelijke kostprijsverhogende maatregelen) meer dan 5% bedraagt en deze niet is voorzien in de Overeenkomst, heeft Klant het recht de Overeenkomst tegen de ingangsdatum van de wijziging op te zeggen, mits hij dit uiterlijk 30 dagen na ontvangst van de aankondiging schriftelijk kenbaar maakt. Indien Klant niet tijdig opzegt, wordt hij geacht de nieuwe prijzen te hebben aanvaard. Prijsverlagingen mogen door CloudFactory zonder voorafgaande aankondiging en op elk moment worden doorgevoerd.
9. Beschikbaarheid, Onderhoud en Support
9.1 CloudFactory zal zich inspannen om de Dienst met zorg en vakmanschap te leveren en een hoge mate van beschikbaarheid na te streven. Zonder een afzonderlijke SLA af te sluiten, verstrekt CloudFactory echter geen gegarandeerde uptime of prestaties. Klant erkent dat CloudFactory niet kan garanderen dat de Dienst ononderbroken of foutenvrij beschikbaar zal zijn. Inherent aan internetdiensten kunnen storingen of beperkingen optreden door factoren buiten de invloed van CloudFactory, zoals algemene internetstoringen, overmacht of handelingen van derden. CloudFactory zal redelijke maatregelen treffen om storingen te voorkomen en te verhelpen, maar biedt buiten een SLA om geen afdwingbare garanties ter zake van beschikbaarheid.
9.2 Indien Partijen een SLA zijn overeengekomen, gelden de specifiek in die SLA omschreven service-niveaus (bijvoorbeeld betreffende uptime, responstijden bij support en herstel bij storingen) in aanvulling op deze Algemene Voorwaarden. In dat geval heeft Klant – uitsluitend binnen de SLA-bepalingen – recht op de daarin genoemde remedies of compensaties bij het niet behalen van de afgesproken service-niveaus. Zonder SLA heeft Klant geen recht op enige vorm van compensatie of vergoeding bij onderbrekingen of storingen, tenzij deze het gevolg zijn van opzet of grove fout van CloudFactory.
9.3 CloudFactory verricht preventief onderhoud en updates aan de Dienst om veiligheid en functionaliteit te waarborgen. Gepland (preventief) onderhoud zal zoveel mogelijk plaatsvinden buiten gangbare kantooruren en met voorafgaande kennisgeving aan Klant. Tijdens onderhoud kan de Dienst tijdelijk minder goed of niet beschikbaar zijn. CloudFactory streeft ernaar de duur van onderbrekingen te minimaliseren. Bij acute noodzaak (bijvoorbeeld ernstige beveiligingsdreiging) mag CloudFactory zonder voorafgaande aankondiging ingrijpen; in dat geval zal CloudFactory Klant zo spoedig mogelijk informeren over de aard van de onderbreking.
9.4 CloudFactory biedt support aan Klant in verband met vragen en problemen bij het gebruik van de Dienst. Tenzij anders overeengekomen (bijvoorbeeld in een SLA of supportcontract) is support beschikbaar op werkdagen tijdens normale kantooruren en geschiedt ondersteuning op een fair use/bestes inspannings-basis. Klant kan supportverzoeken indienen via de door CloudFactory aangegeven kanalen (zoals e-mail of een supportportaal). CloudFactory spant zich in om supportverzoeken binnen een redelijke termijn te behandelen, maar geeft zonder SLA geen garantie omtrent reactietijd of oplossingsduur.
9.5 CloudFactory kan naar eigen inzicht en op eigen initiatief verbeteringen, patches of nieuwe features aan de Dienst toevoegen. Indien een wijziging of update van de Dienst leidt tot een wijziging in de toepassingslogica of API, zal CloudFactory streven naar backward compatibility of tijdige documentatie om Klant in staat te stellen noodzakelijke aanpassingen door te voeren. Bij versie-upgrades zal CloudFactory waar mogelijk een overgangstermijn hanteren waarin de oude versie of API (deels) beschikbaar blijft, tenzij veiligheidsredenen dit verhinderen.
9.6 CloudFactory neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de door Klant ingevoerde of verwerkte gegevens te beschermen tegen verlies, ongeautoriseerde toegang of misbruik, passend bij het risiconiveau en de stand van de techniek. Echter, Klant erkent dat zelfs met deze maatregelen volledige veiligheid niet te garanderen is en dat restrisico’s (zoals dataverlies of datalekken door ongeoorloofde toegang) bestaan. CloudFactory zal beveiligingsincidenten waarbij Klantgegevens betrokken zijn, zonder onredelijke vertraging melden aan Klant, met vermelding van de aard van het incident en de getroffen of te treffen maatregelen.
10. Garanties, aansprakelijkheid en vrijwaring
10.1 CloudFactory levert de Dienst in de staat waarin deze zich bevindt (“as is”). CloudFactory geeft geen andere garanties, toezeggingen of voorwaarden met betrekking tot de Dienst dan uitdrukkelijk in de Overeenkomst of een geldige SLA vermeld. Voor zover wettelijk toegestaan, sluit CloudFactory alle impliciete garanties, voorwaarden en vrijwaringen uit, waaronder (maar niet beperkt tot) impliciete garanties van verhandelbaarheid, geschiktheid voor een bepaald doel, continuïteit of niet-inbreuk. Klant draagt het risico van de resultaten en prestaties die hij met de Dienst beoogt te behalen. CloudFactory garandeert niet dat de Dienst aan alle door Klant gestelde specifieke verwachtingen zal voldoen of dat alle eventuele gebreken kunnen worden verholpen.
10.2 Klant zal geconstateerde gebreken of fouten in de Dienst zo spoedig mogelijk melden bij CloudFactory, via de daarvoor bestemde supportkanalen. CloudFactory zal vervolgens binnen redelijke termijn en mogelijkheden trachten deze gebreken te analyseren en, indien voor rekening van CloudFactory, te verhelpen of te mitigeren (bijvoorbeeld door een workaround of patch). Alleen substantiële, reproduceerbare afwijkingen van de gespecificeerde functionaliteit worden aangemerkt als “gebrek” in de zin van een toerekenbare tekortkoming. Eventuele verplichtingen van CloudFactory tot herstel van gebreken gelden niet indien de betreffende afwijking is veroorzaakt door onjuist gebruik, gebruik in strijd met de documentatie/instructies, of door wijzigingen die niet door CloudFactory zijn verricht.
10.3 Aansprakelijkheidsbeperking: Ongeacht de grondslag van aansprakelijkheid geldt dat CloudFactory niet aansprakelijk is voor indirecte schade of gevolgschade. Hieronder wordt onder meer begrepen: gederfde winst, gemiste besparingen, verlies van gegevens, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, aanspraken van derden op Klant, en immateriële schade. CloudFactory is evenmin aansprakelijk voor verlies of corruptie van data, voor zover Klant redelijkerwijs zelf voor back-ups of redundante voorzieningen kon of kan zorgen.
10.4 De totale directe schade waarvoor CloudFactory rechtens aansprakelijk kan worden gehouden jegens Klant, zal per schadegeval (waarbij een reeks samenhangende gebeurtenissen als één geval geldt) in geen geval meer bedragen dan de bedragen (excl. btw) die Klant in de 12 maanden voorafgaand aan het schadegeval aan CloudFactory heeft betaald voor de Dienst. Indien de Overeenkomst ten tijde van het schadegeval korter dan 12 maanden heeft geduurd, wordt de aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag gelijk aan het gemiddelde maandbedrag dat in rekening is gebracht vermenigvuldigd met 12. CloudFactory’s aansprakelijkheid per schadegeval is in ieder geval beperkt tot maximaal één (1) jaar aan vergoedingen onder de Overeenkomst.
10.5 In afwijking van het voorgaande zal de aansprakelijkheidsbeperking van artikel 10.4 niet van toepassing zijn in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van CloudFactory, noch voor aansprakelijkheid op grond van dwingendrechtelijke productaansprakelijkheid. De aansprakelijkheidsbeperkingen uit deze Algemene Voorwaarden laten tevens de aansprakelijkheidsbeperkingen uit eventuele hoofdovereenkomsten of andere van toepassing zijnde voorwaarden (zoals een tussen Partijen gesloten hoofdovereenkomst of de algemene bepalingen in een raamovereenkomst) onverlet, en gelden cumulatief.
10.6 Voor zover CloudFactory ondanks de uitsluitingen en beperkingen in dit artikel aansprakelijk is, komt uitsluitend directe vermogenschade voor vergoeding in aanmerking. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. redelijke kosten die Klant heeft moeten maken om de prestatie van CloudFactory aan de Overeenkomst te laten beantwoorden;
b. redelijke kosten die Klant heeft gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade voor zover betrekking hebbend op de directe schade in de zin van deze voorwaarden;
c. redelijke kosten die Klant heeft gemaakt ter voorkoming of beperking van de directe schade, voor zover Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade in de zin van deze voorwaarden.
10.7 Beperkingen in aansprakelijkheid zoals opgenomen in dit artikel gelden ook ten gunste van alle (rechts)personen waarvan CloudFactory zich bij de uitvoering van de Overeenkomst bedient (zoals onderaannemers en toeleveranciers, waaronder hostingproviders). Zij kunnen zich jegens Klant rechtstreeks op deze aansprakelijkheidsbeperkingen beroepen.
10.8 Klant blijft verantwoordelijk voor de naleving van alle wettelijke verplichtingen die op hem rusten in verband met het gebruik van de Dienst, zoals (indien van toepassing) het voeren van een deugdelijke administratie, het bijhouden van backup-kopieën van voor hem essentiële data, het naleven van fiscale bewaarplichten en het voldoen aan privacywetgeving ten aanzien van de door Klant ingevoerde of gegenereerde gegevens. CloudFactory is niet aansprakelijk voor boetes, sancties of claims die voortvloeien uit het niet-naleven door Klant van enige wettelijke verplichting.
10.9 Klant zal CloudFactory vrijwaren en schadeloosstellen tegen alle aanspraken van derden (waaronder bijvoorbeeld eindgebruikers van Klant of toezichthouders) wegens schade die voortvloeit uit of samenhangt met het gebruik van de Dienst door Klant in strijd met de wet of deze Algemene Voorwaarden. Deze vrijwaring omvat mede de vergoeding van redelijke juridische kosten. CloudFactory zal Klant tijdig informeren over dergelijke aanspraken en in overleg treden over de verdediging daartegen.
11. Intellectuele eigendomsrechten
11.1 Alle rechten van intellectuele eigendom op of in verband met de Dienst, de onderliggende software, broncode, ontwerpen, documentatie, rapportages en alle andere materialen die CloudFactory ontwikkelt of ter beschikking stelt in het kader van de Overeenkomst, berusten uitsluitend bij CloudFactory of haar licentiegevers. Behoudens het beperkte gebruiksrecht zoals expliciet verleend in deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst, verkrijgt Klant geen enkel recht, titel of belang in dergelijke intellectuele eigendom.
11.2 Het is Klant niet toegestaan om enige aanduiding omtrent auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele eigendom uit de Dienst of de materialen van CloudFactory te verwijderen, te verbergen of te wijzigen. Evenmin zal Klant merken of aanduidingen van CloudFactory gebruiken, behalve indien en voor zover dit noodzakelijk is voor het toegestane gebruik van de Dienst of indien schriftelijk overeengekomen (bijvoorbeeld gebruik van CloudFactory’s naam/logo om de herkomst van de Dienst te duiden in een publicatie of white label context).
11.3 Klant behoudt alle eigendomsrechten over de gegevens, informatie, bestanden en materiaal die hij via de Dienst invoert of aan CloudFactory ter verwerking verstrekt (“Klantdata”). CloudFactory maakt geen aanspraak op eigendom van Klantdata. Voor zover voor de uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijk, verleent Klant aan CloudFactory een beperkt recht om de Klantdata te gebruiken, te reproduceren, aan te passen en te verwerken, uitsluitend voor het leveren van de Dienst en in overeenstemming met de instructies van Klant en de toepasselijke wet.
11.4 Indien Klant feedback, suggesties of verbeteringsvoorstellen aangaande de Dienst aan CloudFactory verstrekt, mag CloudFactory die feedback vrijelijk gebruiken en verwerken in haar diensten of producten. CloudFactory is niet verplicht een vergoeding te betalen voor het doorvoeren of gebruiken van dergelijke klantfeedback en er wordt geen aanvullende rechten aan Klant verleend ten aanzien van door CloudFactory doorgevoerde wijzigingen op basis van feedback.
11.5 CloudFactory vrijwaart Klant tegen elke directe aanspraak van een derde dat de door CloudFactory geleverde Dienst inbreuk maakt op een geldig intellectueel eigendomsrecht van die derde in België of de EU, mits Klant CloudFactory onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en de inhoud van de aanspraak en de afhandeling van de zaak, inclusief het voeren van onderhandelingen en verweer, volledig overlaat aan CloudFactory. In zodanig geval zal CloudFactory hetzij (a) op eigen kosten het recht tot voortgezet gebruik van de Dienst voor Klant verkrijgen, hetzij (b) de Dienst zodanig aanpassen of vervangen dat deze niet langer inbreuk maakt maar substantieel gelijkwaardige functionaliteit biedt. Indien geen van beide opties redelijkerwijs mogelijk is, mag CloudFactory de Overeenkomst met onmiddellijke ingang beëindigen onder terugbetaling van vooruitbetaalde vergoedingen voor de resterende duur, onverminderd het bepaalde onder artikel 10.4 (aansprakelijkheidsbeperking). Bovenstaande vrijwaring vervalt indien de vermeende inbreuk verband houdt met door Klant verstrekte materialen, of met ongeautoriseerde wijzigingen of gebruik door Klant in strijd met de voorwaarden.
12. Privacy en gegevensbescherming
12.1 Voor zover CloudFactory in het kader van het leveren van de Dienst persoonsgegevens verwerkt namens Klant (bijvoorbeeld gegevens van personeel of klanten van Klant), kwalificeert CloudFactory als “verwerker” en Klant als “verwerkingsverantwoordelijke” in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR). CloudFactory zal dergelijke persoonsgegevens uitsluitend verwerken voor zover nodig voor de levering van de Dienst en volgens de schriftelijke instructies van Klant, behoudens afwijkende wettelijke verplichtingen. CloudFactory zal passende technische en organisatorische maatregelen treffen om persoonsgegevens te beschermen, in lijn met artikel 9.6 en de AVG-normen. Beide Partijen zullen alle op hen rustende verplichtingen uit de toepasselijke privacy- en gegevensbeschermingswetgeving naleven.
12.2 Klant staat ervoor in dat hij gerechtigd is de betreffende persoonsgegevens aan CloudFactory te verstrekken ten behoeve van de verwerking binnen de Dienst. Klant zal betrokkenen (bijvoorbeeld zijn eigen klanten of gebruikers) waar vereist informeren over de uitbesteding van gegevensverwerking aan CloudFactory en zal, indien wettelijk verplicht, hun toestemming verkrijgen. Klant vrijwaart CloudFactory van aanspraken van derden (inclusief betrokkenen) die ontstaan doordat Klant nalaat de vereiste rechten of toestemmingen te verkrijgen of andere verplichtingen onder de privacywetgeving na te komen.
12.3 CloudFactory heeft een Privacyverklaring beschikbaar op zijn website waarin nader wordt toegelicht hoe CloudFactory omgaat met persoonsgegevens. Desgevraagd zullen Partijen een afzonderlijke verwerkersovereenkomst sluiten, waarin de details van de verwerking, beveiliging en afspraken over toezicht en audit zijn vastgelegd. Indien een dergelijke verwerkersovereenkomst niet is gesloten, geldt dit artikel 12 als minimaal raamwerk voor de gegevensverwerking.
12.4 CloudFactory mag subverwerkers (derde partijen) inschakelen voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de Dienst, zoals hostingproviders of e-maildienstverleners, mits CloudFactory ervoor zorgdraagt dat deze subverwerkers vergelijkbare plichten op zich nemen als in dit artikel en een passend beschermingsniveau bieden. Een actuele lijst van subverwerkers kan op verzoek aan Klant worden verstrekt. CloudFactory blijft tegenover Klant verantwoordelijk voor de naleving door deze subverwerkers van de in dit artikel gestelde eisen.
12.5 In het geval zich een beveiligingsincident of datalek voordoet bij CloudFactory dat gevolgen heeft voor de door Klant verstrekte persoonsgegevens, zal CloudFactory Klant tijdig (in beginsel binnen 48 uur nadat CloudFactory het datalek heeft ontdekt) informeren, onder vermelding van de informatie die CloudFactory op dat moment ter beschikking heeft. Partijen zullen vervolgens in goed overleg de vereiste stappen nemen om het incident te onderzoeken, gevolgen te beperken en te voldoen aan eventuele meldplichten.
13. Geheimhouding
13.1 Partijen verplichten zich tot geheimhouding van alle informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar verkrijgen en waarvan zij weten of redelijkerwijs zouden moeten begrijpen dat deze vertrouwelijk van aard is. Onder “Vertrouwelijke Informatie” wordt in ieder geval verstaan alle niet-publieke bedrijfsinformatie, technische informatie, knowhow, gebruikersgegevens, softwarecode, prijsafspraken en de inhoud van de Overeenkomst. Partijen zullen Vertrouwelijke Informatie uitsluitend gebruiken voor het doel waarvoor deze is verstrekt en niet aan derden openbaren, behalve aan medewerkers of ingeschakelde derden die de informatie moeten kennen voor de uitvoering van de Overeenkomst en die op vergelijkbare wijze tot geheimhouding zijn verplicht.
13.2 De in dit artikel opgelegde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie die: (a) reeds openbaar was of vrijelijk beschikbaar was voor de ontvangende Partij voordat deze door de andere Partij werd verstrekt; (b) na verstrekking aan de ontvangende Partij op rechtmatige wijze openbaar is geworden zonder schending van een geheimhoudingsplicht; (c) de ontvangende Partij onafhankelijk heeft ontwikkeld zonder gebruik te maken van of verwijzing naar de vertrouwelijke informatie van de andere Partij; of (d) door de ontvangende Partij openbaar moet worden gemaakt op grond van een wettelijke verplichting of een bindende uitspraak van een bevoegde overheidsinstantie of rechter, mits de ontvangende Partij de andere Partij – voor zover toegestaan – vooraf informeert, zodat die de mogelijkheid heeft een bevel tot niet-openbaarmaking te vragen.
13.3 Bij beëindiging van de Overeenkomst om welke reden dan ook, zal iedere Partij op eerste verzoek van de ander alle in tastbare vorm bestaande vertrouwelijke informatie van de ander (inclusief eventuele kopieën) retourneren of vernietigen, met uitzondering van informatie die moet worden bewaard om te voldoen aan wettelijke (bewaar)verplichtingen of voor bewijsvoering. De geheimhoudingsverplichting van dit artikel blijft van kracht na beëindiging van de Overeenkomst, zolang de informatie een vertrouwelijk karakter behoudt.
14. Duur en beëindiging van de Overeenkomst
14.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij in de Overeenkomst zelf een vaste (initiële) looptijd is bepaald. Bij onbepaalde tijd kunnen beide Partijen de Overeenkomst te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand. Opzegging door Klant kan eenvoudigweg geschieden door schriftelijke kennisgeving (per brief of e-mail) aan CloudFactory via bijvoorbeeld info@cloudfactory.be. Opzegging door CloudFactory zal schriftelijk aan de bij CloudFactory bekende contactgegevens van Klant worden gericht. Opzegging per e-mail voldoet aan het vereiste van schriftelijkheid. Er gelden geen bijzondere annuleringsvergoedingen of boetes bij reguliere opzegging, mits de opzegtermijn in acht is genomen en er geen andere individuele afspraken dit anders bepalen in ruil voor bijvoorbeeld korting. Reeds betaalde abonnementstermijnen worden in beginsel niet gerestitueerd, behalve in geval van beëindiging door Klant wegens wanprestatie zijdens CloudFactory of zoals bepaald in deze Voorwaarden.
14.2 Indien een vaste looptijd is overeengekomen, kan de Overeenkomst gedurende die minimale looptijd niet tussentijds worden beëindigd, behoudens in de gevallen genoemd in artikel 14.3 (ontbinding om dringende reden). Na afloop van de initiële looptijd wordt de Overeenkomst, tenzij anders overeengekomen, telkens stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd (of met steeds dezelfde periode als de initiële looptijd), waarbij opzegging vervolgens mogelijk is met inachtneming van de in artikel 14.1 genoemde termijn, tenzij Partijen tijdig vooraf anders zijn overeengekomen.
14.3 Naast reguliere opzegging volgens bovenstaand artikel, kan elke Partij de Overeenkomst met onmiddellijke ingang (zonder rechterlijke tussenkomst) geheel of gedeeltelijk ontbinden of beëindigen indien sprake is van een dringende reden. Als dringende reden gelden onder meer:
a. een wezenlijke toerekenbare tekortkoming van de andere Partij in de nakoming van de Overeenkomst, welke tekortkoming – voor zover herstel nog mogelijk is – niet binnen een redelijke termijn (na schriftelijke ingebrekestelling) is hersteld;
b. surséance van betaling, faillissement of liquidatie van de andere Partij, of concrete aanwijzingen dat de andere Partij insolvent wordt;
c. (voor CloudFactory) herhaaldelijk niet-tijdige of niet-volledige betaling door Klant van verschuldigde facturen, ondanks aanmaningen. In het bijzonder heeft CloudFactory het recht de Overeenkomst per direct te beëindigen indien Klant na schriftelijke ingebrekestelling ernstig in gebreke blijft en ten minste twee opeenvolgende facturen onbetaald laat;
d. (voor CloudFactory) elke handeling van Klant die de intellectuele eigendomsrechten of vertrouwelijkheid van CloudFactory in ernstige mate schendt, of bewust onbevoegd gebruik van de Dienst door Klant, of anderszins gebruik dat voor CloudFactory of derden onaanvaardbare risico’s of schade veroorzaakt;
e. overmacht (zoals omschreven in artikel 15.3) die de nakoming door de andere Partij gedurende meer dan 60 dagen verhindert.
14.4 In geval van beëindiging of ontbinding van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, eindigt het recht van Klant om de Dienst te gebruiken onmiddellijk per de effectieve beëindigingsdatum. Klant zal per die datum elk verder gebruik van de Dienst staken. Voorts zal Klant alle door CloudFactory verstrekte materialen, documentatie, vertrouwelijke informatie en (indien van toepassing) apparatuur onverwijld teruggeven of vernietigen, naar keuze van CloudFactory. Eventuele licenties of gebruiksrechten die aan Klant waren verleend, zullen eveneens per beëindigingsdatum komen te vervallen.
14.5 Na beëindiging kan CloudFactory de account(s) van Klant sluiten en alle door Klant opgeslagen gegevens in de Dienst binnen een redelijke termijn verwijderen. CloudFactory is niet verplicht gegevens van Klant langer te bewaren dan tot het moment van beëindiging, behoudens wettelijke bewaarplichten of andersluidende afspraken. Het is daarom de verantwoordelijkheid van Klant om vóór de einddatum een back-up of export te maken van zijn data, voor zover gewenst. Desgewenst kan CloudFactory in overleg en tegen een eventuele vergoeding assistentie verlenen bij data-export.
14.6 Beëindiging of ontbinding van de Overeenkomst ontslaat Partijen niet van bepalingen die naar hun aard bedoeld zijn om voort te duren na het einde van de Overeenkomst. In het bijzonder blijven bepalingen betreffende betalingsverplichtingen, aansprakelijkheid en vrijwaring, vertrouwelijkheid, privacy en toepasselijk recht na het einde doorwerken.
15. Overige bepalingen
15.1 Toepasselijk recht: Op deze Algemene Voorwaarden, de Overeenkomst en alle daaruit voortvloeiende geschillen is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
15.2 Forumkeuze: Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van of samenhangen met de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in het arrondissement waar CloudFactory zijn statutaire zetel heeft gevestigd, tenzij dwingend recht anders voorschrijft. Partijen zullen echter eerst trachten het geschil in der minne te schikken alvorens de rechter te adiëren.
15.3 Overmacht: Geen van de Partijen is aansprakelijk voor enige tekortkoming in de nakoming van hun verplichtingen indien die tekortkoming het directe of indirecte gevolg is van overmacht. Onder overmacht aan de zijde van CloudFactory wordt mede verstaan: storingen in de telecommunicatie-infrastructuur of internet, stroomuitval, oproer, pandemieën, overheidsmaatregelen, uitval van leveranciers waar CloudFactory redelijkerwijs geen invloed op heeft, cyberaanvallen of andere beveiligingsincidenten van externe oorsprong, natuurgeweld, oorlog of terroristische aanslagen, alsmede andere omstandigheden die buiten de macht van CloudFactory liggen. Indien een overmachttoestand langer dan 60 dagen duurt, hebben beide Partijen het recht de Overeenkomst schriftelijk te beëindigen met onmiddellijke ingang, zonder gehouden te zijn tot enige schadevergoeding, onverminderd de verplichting van Klant tot betaling voor reeds geleverde diensten.
15.4 Overdracht: Geen der Partijen mag haar rechten of verplichtingen uit de Overeenkomst overdragen aan een derde zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij. Afwijkend hiervan mag CloudFactory zonder toestemming rechten en verplichtingen overdragen aan een opvolgende entiteit bij fusie, overname of verkoop van (het relevante deel van) haar onderneming, of aan een groepsvennootschap, mits CloudFactory Klant hiervan op de hoogte stelt.
15.5 Scheiding der bepalingen: Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst nietig, vernietigbaar of anderszins onverbindend blijkt, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Partijen zullen in dat geval in goed overleg treden om de betreffende bepaling te vervangen door een rechtsgeldige bepaling die de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling zo veel mogelijk benadert. Hetzelfde geldt voor eventuele leemtes in de Overeenkomst of Algemene Voorwaarden.
15.6 Afstand van recht: Indien één der Partijen haar rechten onder de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden niet of vertraagd uitoefent, geldt dit niet als afstand van dat recht of enig ander recht. Afstand van recht is alleen van kracht indien dit schriftelijk door de betreffende Partij is bevestigd.
15.7 Voorrang van Nederlandse tekst: Deze Algemene Voorwaarden zijn opgesteld in de Nederlandse taal. Eventuele vertalingen of versies in een andere taal dienen uitsluitend het gemak van Klant. In geval van interpretatieverschillen tussen de Nederlandse tekst en een vertaling, prevaleert de Nederlandse tekst.
15.8 Integrale overeenkomst: De Overeenkomst inclusief deze Algemene Voorwaarden (en eventuele bijlagen, zoals een SLA of verwerkersovereenkomst) vormen samen de volledige overeenkomst tussen Partijen met betrekking tot de onderwerp daarvan, en treden in de plaats van alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken, verklaringen of mededelingen daaromtrent. Klant verklaart dat hem geen garanties, beloften, voorwaarden of verklaringen zijn gegeven bij het aangaan van de Overeenkomst, anders dan expliciet in de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden vermeld.
15.9 Contactgegevens: Vragen of communicatie met betrekking tot de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden kunnen schriftelijk worden gericht aan CloudFactory B.V., t.a.v. juridische zaken, of via e-mail aan info@cloudfactory.be. CloudFactory kan officiële mededelingen aan Klant geldig versturen naar het door Klant opgegeven (e-mail)adres. Wijzigingen in contact- of adresgegevens zal elke Partij tijdig schriftelijk aan de andere Partij doorgeven.
CloudFactory behoudt zich alle rechten voor die niet uitdrukkelijk aan Klant zijn toegekend.